Klasicismus a osvícenství
Klasicismus a osvícenství
Tragédie
Pierre Corneille
Dramatik
Cid
Alexandrin = 12 – 13 slabičný verš s odmlkou (přerivkou) po 6. slabice, jamb
Jean Racine
Francouzské tragédie
Faidra
Faidra je žena athénského krále Thézea. Zamilovala se do nevlastního syna Hyppolyta. Myslí si, že je její manžel mrtvý a vyzná se Hyppolytovi. Hyppolyt je zděšený. Thezeus se vrací a myslí s, že za vše může Hyppolyt a vyžene ho. Hyppoyt zemře. Vyzívá bohy, aby ten čin potrestal a Faidra se přizná a vypije jed.
Komedie
Moliére
Láska k divadlu
Působil v herecké kočovné společnosti
Podařilo se mu stát se ředitelem Královského divadla v Paříži → jedno z nejlepších na světě
Píše hlavně komedie → mravní problematika
Postavy byly výrazným typy → literárn´typy
Postavení ženy ve společnosti, rodině, lakota, náboženské pokrytectví, snaha měšťanů o napodobování šlechty
Kritický pohled na společnost
Výsměch lidským slabostem
Závěr řešení smírným způsobem
Tartuffe (Svatoušek)
Děj se odehrává v Paříži
Hlavní postavy: Orgon, Tartuffe
Kritizuje falešnou morálku, církev, náboženství
Lakomec
Hlavní postavou Harpagon- literární typ, špatné povahové vlastnosti – sobectví, lakota, pýcha
Inspirováno antikou - Komedie o hrnci
Zdravý nemocný, Škola žen, Misantrop, Šibalství Scapinova
Zemřel na jevišti při premiéře Zdravý nemocný
V jeho dílech se objevuje ironie, satira a sarkasmus
Jean de Lafontaine
Bajky
Alegorie, morální ponaučení
Satira
Kritik společnosti
Itálie
Comedia
dell arte = základním znakem improvizace – herci mají pouze předběžný scénář,
chodili v maskách, opakují se postavy
Carlo
Goldoni
- Sluha
dvou pánů, Poprask na laguně
- Jeho
komedie už nejsou tolik založené na improvizaci
- Nemají
masky
- Z venkova