Farářova dcera
Farářova dcera – Goerge Orwell
Jazykový plán
1. Útvary jazyka
- Spisovná čeština
- Občasné projevy nespisovného jazyka
2. Stylové rozvrstvení slovní zásoby
- Převažují slově stylově neutrální
- Občasné použití eufemismů a archaismů
3. Textové prostředky
- Převažuje styl vyprávěcí
- Použit styl popisný a úvahový
- Objevují se dialogy
- Řeč postav přímá
4. Syntaktické prostředky
- Nejčastěji použita souvětí
- Minimální počet vět jednočlenných
- Věty oznamovací, rozkazovací, tázací
5. Pojmenování
- Metafory
- Eufemismy
- Ironie
Tematický plán
Námět: kritika společnosti 1. Poloviny 20. Století
Motivy: život na faře, povinnosti, přetvářka, víra, společnost, vesnice, město, klepy, žebráci
Postavy: Dorothy, farář, Nobby, pan Vaumorth, slečna Stempillová, Ellen, Charlie
Děj:
Tento méně známý Orwellův román se zabývá zejména kritikou sociálních problému v Anglii 30. let. Hlavní hrdinka, Dorothy Hare, 28 let stará dcera anglikánského faráře, doslova "žije vírou". Pracuje pro svého despotického otce a církev s obrovským vypětím, ale bez valných účinků. Lidé se od náboženství odvracejí, věřící se tříští na vzájemně se potírající frakce. Snad právě vyčerpání způsobí, že Dorothy se objeví po osmi dnech v Londýně se ztrátou paměti. Netuší kým je, ani co má dělat. Víceméně náhodou se přidá k trojici tuláků, kteří míří na venkov, kde se chtějí dát najmout coby trhači chmele. Práce je to těžká a vyčerpávající. Nakonec ale připadne na noviny, kde narazí na svou fotku a vzpomene si na svůj předchozí život. Po návratu do Londýna (protože to vypadá, že otec se k ní již nehlásí) se pokouší najít práci, ale bez úspěchu. Jakmile utratí všechny peníze, začíná žebrat. Nemá kde spát, nemá co jíst... Zachrání ji její bohatý bratranec, který ji dohodí místo učitelky na soukromé škole. Podmínky, v nichž se Dorothy octne, jsou strašné - děvčata jsou nucena učit se nazpaměť nepotřebné poučky a přepisovat nesmyslné kompozice, místo aby se rozvíjelo jejich myšlení či talent. Když se Dorothy snaží změnit styl výuky, narazí na naprostou ignoranci rodičů, kteří striktně vyžadují "praktické dovednosti" a navíc jsou nesmírně prudérní (Shakespeare je podle nich nemravný a proto se již dále nemá číst). V ubíjející atmosféře stráví půl roku, poté je vyhozena, ale naštěstí se přesně ve stejnou dobu změní situaci v jejím rodném městečku, takže se může vrátit domů. Rychle se vrací do zaběhaného kolotoče - ale zároveň se ztrátou paměti ztratila svou víru a tak ji rituály a církev připadají prázdné a zbytečné.
Prostředí: skutečné, Londýn, anglický venkov, poměrně dost popsáno
Postavení autora: vypravěč
Pojetí díla: kritika
Kompoziční plán
Kompoziční postupy
- Gradace
- Chronologie
Vztah dějových linií
- Řetězový
Dějové napětí
- Příběh s tajemstvím
Komentáře
Přehled komentářů
https://kloviagrli.com/ - viagra for men https://vigedon.com/ - home remedy viagra https://llecialisjaw.com/ - generic cialis cost https://jwcialislrt.com/ - cialis discount card https://jecialisbn.com/ - how much does cialis cost without insurance
what is the difference between viagra and cialis hvgeahdfrandBtjCrogsb
(BrfgNich, 30. 3. 2021 15:14)https://ljcialishe.com/ - what are the side effects of cialis https://cialisvja.com/ - normal dose of cialis https://viagraonlinejc.com/ - will 10 year old viagra work https://viagratx.com/ - viagra for men https://buycialisxz.com/ - cialis back pain
overnight cialis olgsanvoegfdfrandBtjCrogsd
(GrvSuele, 30. 3. 2021 15:32)